Advertisement

Dominion sues Newsmax, One America News, former Overstock.com CEO over fraud claims

FILE - This Sept. 16, 2019 file photo shows a Dominion voting machine in Atlanta, Ga.
FILE - This Sept. 16, 2019 file photo shows a Dominion voting machine in Atlanta, Ga.(AP Photo/John Bazemore, File)
Published: Aug. 10, 2021 at 1:16 PM CDT|Updated: Aug. 10, 2021 at 8:36 PM CDT
Email This Link
Share on Pinterest
Share on LinkedIn

PHOENIX (AP) — Vote-counting machine maker Dominion Voting Systems filed defamation lawsuits Tuesday against right-wing broadcasters and a prominent Donald Trump ally over their baseless claims that the 2020 election was marred by fraud.

The suits single out Newsmax, One America News, their executives and the former Overstock.com CEO Patrick Byrne. Dominion says their false claims that the company rigged the election for President Joe Biden have cost it $1.6 billion in lost profits, company value and reputational damage.

“We are filing these three cases today because the defendants named show no remorse, nor any sign they intend to stop spreading disinformation,” Dominion CEO John Poulos said in a statement.

Dominion filed defamation suits earlier this year against Fox News and Trump allies Rudy Giuliani, Sidney Powell and Mike Lindell, CEO of MyPillow. They have all asked judges to dismiss the suits.

One of the nation’s leading providers of vote-counting machines and software, Dominion has faced a barrage of claims by Trump allies and supporters, including that the company was created in Venezuela to rig elections for the late leader Hugo Chavez and that it has the ability to switch votes.

Dominion says OAN and Newsmax trumpeted those false claims to boost their own profits at Dominion’s expense.

Law enforcement and election efforts, including Trump’s attorney general, Bill Barr, have confirmed that there was no election fraud sufficient to sway the results.

OAN founder Charles Herring did not respond to a text message seeking comment.

Byrne responded to a request for comment by texting a graphic purportedly plotting election results from a Senate runoff in Georgia.

Brian Peterson, a spokesman for Newsmax, said the company’s 2020 election coverage was based on allegations made by the president, his advisers and members of Congress.

“Dominion’s action today is a clear attempt to squelch such reporting and undermine a free press,” Peterson said in a statement.

Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.